lördag 19 september 2009

LIten och stor bushund

Här kommer en liten bildkavalkad på flickorna (texten ligger sist i inlägget om du vill läsa också):










Så här ser Oggie ut när hon går fot :)











Och nu sitter hon fast i örat istället...

Fångad!

Hugger

Ooooiii!

Åker kana

Klättrar


Kram


Myspaus

Jag är en förstånde mor fast jag är en hund

Jag flyr

Baddags


Spene :)

Om nom nom!!!!

Dricka tillsammans


Förra veckan avslutades med att vi var med på Cirkus Vallaskojsky. Eller försökte...

På lördagen hade vi nåt slags missförstånd om hur freestyle funkar så när Willow och jag klev in på scen så drog dom igång bleckblåsorkestern istället för vår CD. Willows miljöträning täcker tydligen inte liveorkestrar bakom rumpan så hon bara frös och vi lyckades inte göra mer än ett trick :( Dessutom upptäckte vi att Willow har en get-fetish. Om det finns en get i närheten piper hon hysteriskt och försöker komma dit för att leka med den rufsiga hunden och kan inte tänka på nåt annat.

På söndagen skulle jag och Josefin köra ett improviserat parprogram till hennes EMD CD men Azlan gillade inte heller orkestern (som drog igång när han körde agility) så han ville inte vara med. Eftersom cirkusen helst ville ha flera hundar inne samtidigt på banan så tog jag med Oggie in och körde lite Willow, lite Oggie och lite brace med båda (brace var hundarnas ide, inte min). Väldigt improviserat men ungarna i publiken uppskattade det :)

Det kändes lite konstigt att plocka in 13 v valpen inför ett par hundra åskådare men vi insåg på lördagen att hon inte bara var hyfsat oberörd av den nya miljön (som vi hoppades) utan att hon tyckte att allt var skitskoj! (Annars hade jag INTE tagit in henne dit!)

Jag har varit trött och hängig större delen av veckan och inte tränat så mycket.

Willow är jätteskendräktig och börjar få mjölk. Hon hoppar i varenda buske och försöker bygga bo men däremellan är hon arbetsvillig och glad. Enda trista är att hon just nu - ibland - vaktar Oggie när det kommer främmande hundar. Det är inte så mycket: ragg, enstaka vaff eller hoppa upp och ner men jag vill få bort det! Antar att det grundar sig i en kombination av mammainstinkter och efterverkningar av att hon blivit påhoppad. Den här veckan har vi miljötränat på schäferklubben och på HU förutom hemmikring.

Jag har kört peek, tass-på-rumpan, intill sidledes, om och backa + ett nytt hopp inför nästa veckas freestyle (jag är glatt överraskad av att jag kommer ihåg programmet sen sist). Vi har också jobbat på att jag kommenderar jobba och kopplar loss och att Willow inte får nån belöning förrän kopplet åker på igen.

Jag har jobbat lite på vårt distansarbete. Peka med höger + upp -> Willow ställer framdelen på nåt (minst 2 dm högt) och om jag har tur fortsätter hon frivilligt med piru eller elefant. Peka med vänster + pinne -> Willow går ett varv medurrs runt gatskylt, lyktstolpe eller träd. Än så länge är avstånden rätt små, typ 2 m för upp (0,5 m för fortsatt piru) och 1,5 m för pinne.

Vi har gjort LITE på vår lydnadsläxa. Vi skulle jobba på:
  • fot: ingångar, svängar, helt om, halter (med sitt)
  • sitt från ligg
  • snabba lägganden
  • inga handtecken
  • belöna med vänster, från vänster, arm bakom rygg
Vi har gjort lite ingångar. Jag har insett att om vi tränar nänstans där jag brukar köra freestyle så gör Willow i 50% av fallen cirkla istället så jag fick börja med små (vänster)handstecken igen.

Jag har försökt med snabba ligg och kommit på att jag gör fel. Om jag böjer/kastar mig ner och sätter handen mot marken innebär detta i Willows värld buga, d v s framänden kommer ner fort, sen funderar hon på varför "bra" inte kommer och sen kommer bakänden ner. Lååångsamt. Om jag istället står rak och bara pekar neråt så lägger hon sig, rumpa först, sen framdel. Inte snabbt men betydligt snabbare än den andra versionen...

Fot/halt med sitt har jag kört lite på och insett att om jag hårdtränar det till nästa torsdag så kommer Willow troligen att sätta sig på freestylen två dagar senare. Jag får försöka träna ifatt den delen efter tävlingen, som det ser ut nu så blir det ev en tävling i november och sen inget mer förrän nästa år så då kommer jag ha tid att jobba på att skilja på grenarna (och förhoppningsvis få ihop mitt nya inomhusprogram).

Oggie blir bättre och bättre på att gå promenad. Just nu går hon fint (nästan fot!) typ halva promenaden, resten hoppar och skuttar hon och tuggar på nåt/nån. Försöker göra rätt från början och berömmer och belönar när hon är i rätt position (med vänstern om hon är på vänster sida).

Snurr och spinn går rätt bra. Likaså upp, ner, och bump. Jag har börjat döpa intill och nära. Tass gick bättre förra veckan - just nu är hon så entusiastisk att jag får båda tassarna samtidigt.

Ligg har backat lite men i gengäld har hon lärt sig att stanna, sitta och ta ögonkontakt när man säger hennes namn eller vi passerar en dörr. Har jobbat lite med stå, går sådär, måste sitta/ligga ner för att kunna hålla finger under magen och belöna och jag trasslar in oss. Har testat backa, går än så länge bäst i liggande ställning (!). Inkallningarna funkar bättre, Oggies värld verkar inte längre sluta efter 3 m.

Willow och Oggie har fått tillbringa mer tid ihop lösa, både ute och inne. Det har fungerat över förväntan! Oggie har bitit Willow i spenarna och i ansiktet. Willow har råkat dunka till Oggie med tassen men hon blev inte skadad - däremot har Oggie insett att om Willow blir jättebusig så lägger man sig stilla och lugnt och väntar några sekunder innan man busar järnet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar